SELAMAT DATANG KE BLOG PENGAJARAN BAHASA MELAYU TINGKATAN SATU

Soalan-soalan Surat Kiriman Rasmi dan Surat Kiriman Tidak Rasmi

Pilih dua soalan yang merangkumi surat kiriman rasmi dan surat kiriman tidak rasmi, kemudian bina karangan anda itu selengkapnya. 

1. Sekolah anda telah menjayakan progran Minggu Bahasa Melayu anjuran Panitia dan Persatuan Bahasa Melayu. Pelbagai aktiviti menarik telah dianjurkan. Tulis sepucuk surat kepada rakan anda untuk menceritakan Program Minggu Bahasa Melayu tersebut.

2. Anda telah memperoleh keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan akhir tahun hasil daripada persediaan awal sebelum menduduki peperiksaan tersebut. Tulis sepucuk surat kepada rakan anda untuk menceritakan persediaan yang telah anda lakukan. Sediakan surat anda selengkapnya.

3. Terdapat sebuah kilang berhampiran dengan kediaman anda telah membuang sisa buangan kilang sewenang-wenangnya yang menyebabkan kawasan di sekitar anda tercemar. Anda ingin membuat aduan kepada pihak berkuasa berkenaan dengan tindakan pengusaha kilang tersebut. Tulis surat anda selengkapnya.

4. Anda telah bersepakat dengan ahli-ahli persatuan Kelab Pencinta Alam untuk mengadakan lawatan ke Taman Negara untuk tujuan lawatan sambil belajar. Anda ingin mendapatkan kebenaran daripada pihak taman tersebut untuk menyatakan hasrat kelab anda itu. Tulis sepucuk surat anda selengkapnya. 

5. Program Keceriaan Kampung akan dilaksanakan di kawasan tempat tinggal anda. 
Selaku wakil penduduk, anda diminta untuk menulis sepucuk surat kepada Wakil Rakyat bagi memaklumkan tujuan program dan memohon bantuan untuk menjayakan program tersebut.


Oleh Si Celik BM : 3 Komen

3 komen:

Post a Comment