SELAMAT DATANG KE BLOG PENGAJARAN BAHASA MELAYU TINGKATAN SATU

Ringkasan: Kebaikan bersukan.


Baca petikan di bawah dengan teliti. Berdasarkan petikan tersebut, tulis sebuah ringkasan tentang kebaikan bersukan. Panjang ringkasan anda hendaklah tidak melebihi 80 patah perkataan . anda digalakkan supaya menggunakan ayat sendiri tanpa mengubah maksud asal petikan.

Masih ramai ibu bapa yang tidak menggalakkan anak mereka bergiat aktif dalam sukan kerana melihat bidang itu tidak memberikan manfaat dan lebih membimbangkan, jika pelajaran anak terabai atau keciciran.
            Pandangan seumpama itu tidak sepatutnya ada kerana pembabitan individu dalam sukan sebenarnya membawa banyak kebaikan kepada mereka. Mereka tidak sedar bahawa bersukan dapat membantu kita untuk menjaga kesihatan.
            Penyampai berita ntv7, Adriana Aris, 39, atau lebih dikenali sebagai Ade, yang aktif bersukan sejak di bangku sekolah rendah turut bersetuju dengan pandangan itu. Katanya, sukan boleh meningkatkan keyakinan diri bagi setiap individu. Keyakinan diri akan meningkatkan semangat seseorang untuk melakukan kerja-kerja harian.
            Ade yang juga Pengarang Eksekutif Berita Produksi dan Pemasaran Kreatif berkata, jika anak suka dan menunjukkan minat tinggi menyertai sukan, ibu bapa sepatutnya tidak menghalang. Sebaliknya, ibu bapa harus memberikan galakan tetapi pada masa yang sama memantaunya supaya mereka dapat menyeimbangkan antara aktiviti sukan dan pelajaran. Hal ini seterusnya dapat menyerap semangat kental dalam kalangan anak-anak muda.
             “Bersukan adalah antara cara untuk membentuk gaya hidup sihat, oleh itu jangan halang minat anak-anak anda. Lebih-lebih lagi, menjalani gaya hidup sihat pada masa kini adalah penting terutama dalam penjagaan kesihatan. Malah, amat membimbangkan kerana sejak kebelakangan ini kita sering mendengar ada individu baru berusia 30 tahun, diserang penyakit jantung berikutan amalan gaya hidup dan corak pemakanan yang tidak sihat.
            “Lagipun, masyarakat Malaysia sememangnya suka makan dari pagi hingga malam dan bersambung ke lewat pagi. Ditambah dengan kemewahan pelbagai makanan, ada yang langsung tidak menjaga serta mengawal corak pemakanan mereka. Makan banyak tetapi tidak bersukan, jadi tiada keseimbangan dalam kehidupan seharian.
            “Justeru, apabila anak meminati sukan, ia sesuatu yang baik kerana ketika usia masih kecillah kita perlu pupuk mereka mengamalkan gaya hidup sihat. Apabila meningkat dewasa, amalan seumpama itu diharapkan agar berterusan. Tambah-tambah lagi, bersukan boleh memupuk kerja dalam kumpulan serta memberi peluang belajar bergaul dengan ramai orang,” katanya ketika ditemui baru-baru ini.
(dipetik dan diubahsuaikan daripada “Sibuk bukan halangan bersukan”, oleh Nor Affizar rta Ibrahim, Berita Harian, 9 Jun 2011)

Oleh Si Celik BM : 3 Komen

3 komen:

best nye..karangan ni.....terima kasih sbb bgi idea untuk sye buat karangan...

Post a Comment